BOOTH = | Stigler Center

forthe Study of the Economy and the State

Stigler Center case no. 1
March 13, 2017

DOV ALFON

Mediapart: a viable model?

For decades, the French government exercised what many considered undue influence on
the media, both through direct subsidies and via advertising by nationally owned companies and
government ministries. Moreover, the Internet disrupted traditional journalism’s business model,
which resulted in widespread consolidation of the mainstream media’s ownership. Many
worried about the effect of owner interests on accountability journalism.

In 2007, four veteran journalists decided to flip the Internet equation for media and try
instead to take advantage of the Web. They proposed an online-only, advertising-free news
platform that would operate independently —reliant exclusively on subscriptions, plus the

substantial start-up funding of €3 million ($4.5 million) from the founders and other investors.'
These included a hedge fund, two private companies, and a private association dubbed “Friends

of Mediapart,” whose 88 members wanted to support the democratic project.”

The four journalists, plus a financial executive, launched Mediapart on March 16, 2008. Its
mission was impartial investigative journalism focused on political, financial, and social issues.
The news organization was for-profit and aimed for an initial base of 10,000 subscribers. The
publisher and driving force was Edwy Plenel, a former editor of the respected newspaper Le
Monde, known for his principled investigations of political and financial wrongdoing.

The venture met with remarkable success. By fall 2010, Mediapart was breaking even, and
in 2011, it declared its first profitable year. In 2014, it reached a market value of €11.3 million with
65 employees and 100,000 subscribers. It earned €8.8 million for an after-tax profit of €1.4 million.
Its popularity stemmed in part from two national scandals which Mediapart broke: a 2010 story
about unethical dealings between L’Oreal Cosmetics billionaire Liliane Bettencourt and
government officials; and a 2012 report on Budget Minister Jérome Cahuzac and his secret Swiss
bank account.

Conversion based on rates as of March 1, 2008. See: http://www.x-rates.com/historical/?from=EUR &amount=1&date=2008-
03-01

The average Friend’s contribution was €9,000.

This case study was written by Dov Alfon with the guidance of Guy Rolnik, Clinical Associate Professor, Chicago Booth.
Copyright © 2017 Stigler Center, University of Chicago Booth School of Business



Stigler Center case no. 1 Mediapart: a viable model?

Not all was rosy, however. In late 2013, the French tax authority ruled that from 2008-14,
Mediapart had illegally paid taxes at the favorable rate accorded newspapers, not at the much
higher rate charged for digital platforms. The Treasury demanded back payment of €3.4 million,
plus penalties of another €1.3 million—a crippling sum. Plenel declared the tax decision a
government vendetta against Mediapart’s reporting and initiated a lengthy appeals process.

But the tax issue was not the only threat to Mediapart’s stability. In April 2016, the news
site could afford to increase its subscription rate from €9 to €11 a month. Moreover, Plenel in 2015
announced his intention to retire in 2017, as did the company’s finance director. Mediapart
investors, as well as Plenel’s journalist partners, were dismayed. How, they worried, would the
news site survive its founder’s departure? In spring 2016, Plenel proposed that a nonprofit
foundation be created to own Mediapart. But how would that sit with the current investors? Could
a foundation earn enough to support the website? There was no time to lose in formulating a
viable ongoing business strategy acceptable both to readers and to Mediapart stakeholders.

French media—brief history

France has a lively newspaper culture dating back to the late 18th century, first assuming
a key political role on the eve of the Revolution. The 1789 Declaration of the Rights of Man and
Citizen postulated the “free communication of thoughts and opinion.” French newspapers
emerged as political players in a developing democratic system. That trajectory was cut short,
however, by Napoleon Bonaparte’s coup d’état in 1799 and by the 1814 restoration of the
monarchy. “Overt state censorship of the press became the norm over the next eight decades,”

wrote communication scientist Rodney Benson.’

Thus, the particular French notion of journalistic autonomy was crucially influenced by
this long formative period during which the early journalistic heroes were of necessity also
political dissidents.

The French press again gained a degree of autonomy in 1881 under the Third Republic.
But it quickly grew factional, reflecting the fragile foundation of the republic. “Because the parties
themselves differed so fundamentally,” noted Benson, “the press was not allowed to avoid

choosing sides and thus remained politicized even as it became more commercialized.”"

Just 13 years later, the nascent free press became a battleground during the Dreyfus Affair,
which brought into question nearly every key journalism value, from impartiality to holding
institutions accountable. In October 1894, after a summary inquiry that produced questionable
evidence, 34-year-old artillery officer Alfred Dreyfus was accused of spying for Germany and
thrown into prison. In December, he was found guilty after a three-day trial, and in January 1895
stripped of his medals and exiled. That Dreyfus had been framed became a national cause célebre;

°  Rodney Benson, “Shaping Immigration News: A French-American Companion” [Cambridge, UK: Cambridge University

Press], 2013.
* Ibid.



Stigler Center case no. 1 Mediapart: a viable model?

certain media outlets were found to have contributed to the unjust verdict via blatant anti-

Semitism, sensationalism, and partisanship. Dreyfus was later exonerated.’

The ideological polarization of French newspapers became painfully clear once again
some 40 years later, during World War II. While the Résistance fought to free France from the Nazi
occupation, some newspapers, including Le Matin, L’Appel, and Je Suis Partout, supported the
Germans; these were forced to shut down after the war. Several editors were put on trial and
condemned variously to prison, forced labor, and even death.® Members of the underground
Resistance press, on the other hand, rose to prominence. In August 1944, journalists, academics,
and others established a national news agency, Agence France-Presse (AFP), in what had been
the headquarters of the Nazi-sponsored Office francais d’Information.”

The remade media map of postwar France saw the rise of a politically engaged press.
Twenty-five dailies were published in Paris in the years following the war, with the Communist
Party paper L'Humanité topping the circulation chart. Le Monde, launched with the backing of
Charles de Gaulle upon his return from exile in 1944, demonstrated journalistic independence
when it criticized the revered general during his presidency, 1959-1969.

Government Ties

While French newspapers in the postwar period enjoyed a reputation for editorial
independence, they counterintuitively also depended financially on the French government.
“After the liberation, the reborn French press was not in a condition to secure the financial funds
necessary to carry out their ambition,” wrote AFP President Lionel Fleury in 1995. “The State took

it upon itself to give the AFP the means to succeed.”® That financial support quickly affected
editorial policy; the foreign press, wrote Fleury, soon denounced the news agency as an
instrument of state propaganda.

Government subsidies for the press continued, however. Small political publications, for
example, received government funding to promote political pluralism. Starting in the 1980s, the
government also started to cover losses that newspapers claimed were caused by the rise of
commercial TV. By 2015, the cost of supporting newspapers reached some €77 million a year ($87

million).” The authorities fixed the price of newspapers, kept the Value Added Tax (VAT) low
and subsidized printing, postage, and even paper costs.!® Reporters were well aware of the

For more on this subject, see Adam Gopnik, “Trial of the Century: Revisiting the Dreyfus affair,” The New Yorker,
September 28, 2009. See: http://www.newyorker.com/magazine/2009/09/28/trial-of-the-century

6 Caroline Puissant, “Les Collaborateurs Sanctionnés.” See: http://conferencederedaction.info/

7 Lionel Fleury, “La Création de I’Agence France-Presse,” Espoire, No. 103, 1995.

* Ibid.

“Subsidies to French newspapers,” French-Property.com, January 26, 2017. See: https://www.french-
property.com/news/french_life/newspapers_press_subsidies/

10 Clare Cook: "France: Tensions and diversity" in Sustainable Business Models for Journalism, a joint publication of the
University of Tampere, USC Annenberg and Waseda University, 2012. See:
http://www.submojour.net/archives/1025/submojour-report-2-5-france-tensions-and-diversity/. See also Patrick le
Hyaric,"L'Humanité, la rechute finale?," Observatoire des Journalistes et de I'Information Médiatique, April 9, 2016,
http://www.ojim.fr/lhumanite-la-rechute-finale/, detailing a 2014 example, when the government cancelled a €6 million
debt for L’Humanité (369,000 readers).



http://www.newyorker.com/magazine/2009/09/28/trial-of-the-century
http://conferencederedaction.info/
http://www.submojour.net/archives/1025/submojour-report-2-5-france-tensions-and-diversity/
http://www.submojour.net/archives/1025/submojour-report-2-5-france-tensions-and-diversity/
http://www.submojour.net/archives/1025/submojour-report-2-5-france-tensions-and-diversity/
http://www.ojim.fr/lhumanite-la-rechute-finale/

Stigler Center case no. 1 Mediapart: a viable model?

government subsidies, since some of the money benefited them directly. For example, a reporter
with a press card got a 30 percent discount on public transport, including Air France, and for
many years journalists paid 7 percent less in income tax than those in other trades with similar
salaries."" The media also relied heavily on the government for advertising, both from state-
owned companies and organizations and directly from ministries.

By 2016, government aid to the press represented 12 percent of the industry’s total
revenue, excluding ads from government agencies.'? In fact, the main advertiser in national
newspapers was carmaker Renault, which was partially state-owned.'> Moreover, top journalists,
government officials, and business leaders often enjoyed close social ties that dated back to their
attendance at the same schools and institutes.

Public distrust

These factors combined to place France rather low on the World Press Freedom Index,
published annually by Reporters Without Borders. Of the 180 nations surveyed for its 2016 report,
most Western European countries made it into the top 20 (Netherlands, 2°9; Switzerland, 7;
Austria, 11; Belgium, 13; Germany, 17). France, by contrast, placed 45", behind the US (41),
Burkina Faso (42), Botswana (43), and Trinidad and Tobago (44). “Though journalists in France
are generally free and their work protected by the law,” read the report, “the media landscape is
basically made of groups whose owners—industrialists in particular —may have other objectives

in mind than defending editorial independence.”"* Moreover, “political and financial pressures
are more and more frequent. Reporters have sometimes been attacked when they covered
political meetings or other events.”

The findings reflected the French public’s attitude toward its national press. By 2016, the
Edelman Trust Barometer found that only 38 percent of the general public trusted the media.?
The report also revealed a strong link between income and trust: high-income respondents
showed a 64 percent trust in media, compared to just 35 percent among those earning a low
income. Only the US and Brazil recorded a similar gap.1°

As of 2006, when Mediapart’s founders first pondered their idea, the French press could be
divided into four principal categories: national dailies (9), local dailies (54), weeklies (45), and
niche and professional magazines (11).'” The most-read newspaper was a local daily, Ouest-
France, with 2.48 million readers.'® The national Le Parisien/Aujourd’hui en France ranked second,

L Alice Antheaume, "The French press and its enduring institutional crisis," The Changing Business of Journalism and its
Implications for Democracy, Reuters Institute for the Study of Journalism, 2010. See:
http://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/publication/changing-business-journalism-and-its-implications-democracy

12 Ministére de la Culture et de la Communication, "Aide a la Presse 2016: Présentation." See:
http://www.culturecommunication.gouv.fr/Politigues-ministerielles/Presse/Aides-a-la-presse

13 In April 2015, the government increased its direct stake in the company to 19.5 percent. Christian Marbach, “Georges
Besse arrive chez Renault : lisons les journaux !,” Bulletin de la Societe des Amis de I'Ecole Polytechnique, 2013. See:
http://sabix.revues.org/1025

2016 World Press Freedom Index—leaders paranoid about journalists, Reporters Without Borders, April 20, 2016. See:

https://rsf.org/en/france

15 %2016 Edelman Trust Barometer Finds Global Trust Inequality is Growing,” January 27, 2016. See:
http://www.edelman.com/insights/intellectual-property/2015-edelman-trust-barometer/

1% lhid.

17 Pasquier, Martin and Bernard Lamizet. “Media Landscapes: France,” European Journalism Center, 2009 and “La Press
Payante,” L’ Alliance pour les chiffres de la presse des médias, 2015.

18 Audipresse, One 2014/2015. See: http://one.acpm.fr/one2014/ParPeriodicite.html



http://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/publication/changing-business-journalism-and-its-implications-democracy
http://www.culturecommunication.gouv.fr/Politiques-ministerielles/Presse/Aides-a-la-presse
http://www.culturecommunication.gouv.fr/Politiques-ministerielles/Presse/Aides-a-la-presse
http://www.culturecommunication.gouv.fr/Politiques-ministerielles/Presse/Aides-a-la-presse
http://sabix.revues.org/1025
http://one.acpm.fr/one2014/ParPeriodicite.html

Stigler Center case no. 1 Mediapart: a viable model?

with 2.42 million readers. Next came the sports daily L'Equipe, with 2.28 million. Traditional
publications that undertook investigative projects came further down the list. Le Monde had 2.23
million readers, Le Figaro 1.55 million, and Libération only 950,000.

Media Consolidation

Even with subsidies, French newspapers struggled as the Internet revolution cut into
advertising and subscription revenues. They also were slow to transition from traditional print
to a regularly updated news website. In 2014, a Harvard Nieman Foundation report described
the poor online products of Libération, Le Monde, and Le Figaro. “Libé (short for Libération) is a
wreck, and its digital presence an embarrassment,” it said; the once vital newspaper suffered a
15 percent circulation drop that year.’” The French ministry of culture the same year found that
across the national press, revenues were down 5.6 percent.? With seven consecutive years of
losses, it calculated that the print press in total had lost more than €2 billion in revenue.

One result was a string of sales. Between 2013 and 2015, several pillars of the French
press— Figaro, Le Monde, Libération, and L’Observateur —sold to media conglomerates. Those sales
were only part of a wider consolidation that left French media, including TV and radio stations,
in the hands of about 20 companies. Among the media moguls were Patrick Drahi, who owned
mobile company SFR, bought Libération, and in 2015 acquired the weekly L’Express; Xavier Niel,
who owned cable giant Free and bought Le Monde and L’Obs with business partners Pier Bergé
and banker Matthieu Pigasse; and Niel and Pigasse, who partnered with TV producer Pierre-
Antoine Capton to form Media One, a $300-500 million fund to acquire media companies.?

Web migration

Migration to the Web lagged not only for French newspapers but for their readers.
According to Eurostat, as of 2012, only 31 percent of the adult population in France consumed
news on the Web, compared to 60 percent in Germany and 46 percent in Italy.? In part, this was
a chicken-and-egg problem: French readers were not attracted to the websites of established
publications because those websites were rudimentary. As for Web-only news start-ups, they
were few and slow to build an audience or become profitable. Except for one: Mediapart.

Enter Mediapart

In late 2006, a group of four veteran journalists, disappointed at the state of French
journalism, had an idea. Who in France, they asked themselves, was doing the kind of hard-
hitting investigative journalism that could be seen in other countries like the UK and the United

19 Peter Gumble, “Plus ¢a change”, Nieman Reports, Summer 2014.

20 “L'enquéte rapide 2014 - Les chiffres clés.” See: http://www.culturecommunication.gouv.fr/Politiques-
ministerielles/Presse/Chiffres-statistiques

21 Renaud Février, ““Le Figaro’, ‘Libé’, ‘I'Obs’... qui posséde la presse francaise?”” L’Observateur, October 16, 2015. See:
http://tempsreel.nouvelobs.com/infographies/20151015.0BS7723/le-figaro-libe-I-obs-qui-possede-la-presse-francaise.html

2 Eurostat, “Use of mobile internet for cultural purposes, 2012.” See: http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-
explained/index.php/File:Use_of _mobile_internet_for_cultural_purposes, 2012.png



Stigler Center case no. 1 Mediapart: a viable model?

States? Was the interdependence of French journalists and powerbrokers hindering quality
investigations? They decided to find out. In early 2007, they decided to create an online news
website that would be independent, unbeholden to any political or financial backers and able to
do the kind of work to which they aspired. Plenel thought they might call the website Mediapart,
reflecting the media’s role in participative democracy, especially with the advent of digital
journalism. But there was a double entendre: “a part” meant different, which the new website
certainly intended to be.

Four founders

Among them, the four had decades of journalism experience. Edwy Plenel, 55, had
worked as a journalist since 1976, mostly for the respected daily Le Monde, where he became
editor-in-chief in 1994, then editorial director, and finally deputy director. Plenel had a reputation
as a critic of established journalism and of the ties between French media and political/ financial
interests. He resigned as Le Monde director in late 2004 over differences with management and
left altogether at the end of 2005. He was also the author of some 20 books and had taught at
universities in France and Switzerland. Francois Bonnet, 48, worked at the daily Libération from
1986-1995, then moved to Le Monde where he eventually became editor-in-chief. He left the paper
in October 2006.

Laurent Mauduit, 56, started his journalism career in 1979 and worked at a variety of
publications. In 1990, he moved to Libération and from there to Le Monde, where in 2005 he became
an editorial writer. He resigned in late 2006 over what he considered censorship. Mauduit was
also an author (12 books), many on economic and business topics. Finally, Gérard Desportes, 48,
had covered economic, political, and social issues for several publications, including Libération
and Le Monde. In 2005, he helped found the Institut National du Cancer (National Cancer Institute).

What the four lacked entirely, however, was any business experience. A mutual friend
put them in touch with Godefroy Beauvallet, a university lecturer and specialist in computer
systems. They were also introduced to Marie-Hélene Smiéjan, an entrepreneur and expert in
marketing, communications, and information technology. She had worked variously at IBM
France, at Allium, a computer services subsidiary of Société Générale, and at Econocom France
(computer services).

Business model

Both Beauvallet and Smiéjan encouraged the four journalists in their vision, and helped
them build a business model. They settled on a privately held company, with shares distributed
to investors. To achieve the independence they craved, the group decided to refuse advertising
and instead place content behind a paywall and charge readers a monthly fee. In 2007, this was a
bold move; after the failure of early efforts to charge, most newspapers and magazines were
persuaded that no one would pay for content. The two advisors agreed to join the enterprise:
Beauvallet as technical director (he actually took another job before that could start), while
Smiéjan came to be considered the fifth founder and became managing director.

Considerable thought went into setting the monthly fee. The group estimated that they
needed to hire a minimum of 24 journalists to produce a daily news site. Adding technology and
marketing teams implied annual revenues of €3.5-4 million a year to meet salary and associated



Stigler Center case no. 1 Mediapart: a viable model?

costs. The founders thought of charging €5 a month, but that would have meant 80,000
subscribers before break-even, which seemed unattainable. At €15 a month, the break-even point
fell to 30,000 subscribers, but the team worried the price would dissuade readers.

So they settled on €9 a month, just below the psychological level of €10. At that rate, they would
need 50,000 subscribers to break even. In addition, they offered a €5 discounted price to students,
pensioners, and job seekers, and a €15 rate to anyone who wished to support the publication.
They set a one-year goal of 10,000 subscribers.

Financing

But first, the projected news website needed investors to get the project off the ground.
The founders calculated they needed an additional injection of €3-5 million over the three years
they expected it would take to reach 50,000 subscribers. In May 2007, they scheduled meetings
with organizations that typically funded start-ups: hedge funds, individual “angel” investors,
and investment funds. But they found virtually no takers. The organizations gave one or more of
five reasons for their refusal: media as an industry was losing money; they saw no future in paid
journalism because, so far, content was free; the enterprise was too small to merit their interest;
the project was politically risky; the founders focused on independent journalism rather than on
maximum profits.

So in May, the founders turned to their own resources and connections. Plenel and
Smiéjan each borrowed €550,000 to invest, while the other three together borrowed €225,000, for
a total around €1.3 million. Two privately owned firms with ties to the French elite also signed
on. Smié¢jan had worked with the chairman of the IT enterprise ECOFINANCE for a long time.
She persuaded the company to invest €500,000. The founders also knew Thierry Wilhelm,
president of investment company Doxa. Wilhelm had long financed a radical weekly called
Politis, and sympathized with Mediapart’s goals. Doxa proved willing to contribute €500,000. It
found the Mediapart investment attractive for two reasons, says Plenel: “the democratic game —

the freedom and pluralism of information, and the business lab—the invention of a new model

for the Internet.””

Friends of....

Finally, the group approached their personal friends, acquaintances, colleagues, and
family members, holding parties at homes to persuade them to invest enough to allow Mediapart
to launch. The friends proved generous: in all, 46 individuals contributed another €500,000. In
fact, one venture capitalist responded to the initial pitch and promised €100,000—but that
investor backed out at the last moment; a friend made up the difference. The group of supporters
became known as the Société des Amis de Mediapart (Society of Friends of Mediapart), and
incorporated separately as a holding company whose sole aim was to own a stake in Société
Editrice de Mediapart, the formal name for the website. The Friends president sat on the Mediapart
board. Contributors could take tax deductions of 25-75 percent of the gift amount depending on
their tax bracket, but were not shareholders.

® Author’s interview with Edwy Plenel in April 2016 in Paris. All further quotes from Plenel, unless otherwise attributed, are

from this interview.



Stigler Center case no. 1 Mediapart: a viable model?

By December 2007, the partners had raised a total €2.9 million. The next step: create an
editorial operation.

Mediapart: the news site

Plenel and his colleagues knew that they wanted a fast start: to publish five to seven
unique and hard hitting pieces of journalism a day. “We wanted it to look like a real newspaper,
so we thought that should be the minimum,” explains Smiéjan.?* That meant assembling a robust
editorial team. So starting in January 2008, they recruited 24 reporters and 6 other staff members.
It was not enough. “We completely underestimated the importance of having marketing and

technical teams internally at the heart of the editorial process,” remarks Smiéjan.”

Nonetheless, Mediapart launched on March 16, 2008. Its mission: to expose injustice —
whether social, political, or economic—wherever it existed. The website publicized its formula
for independence: no ads, owned largely by its own staff, and supported by readers alone. “The
only ones who can buy us are our readers,” read a poster that Plenel hung in his office. Fulfilling
its promise to be transparent, the website published its ownership structure.

As planned, Mediapart published at least five articles a day, expanding the number as it
grew and matured. It later added a user-generated section of blogs and, eventually, video
streaming. It also decided to host an “open night” event series, where a top politician answered
questions from journalists and readers all night long.

More financing

However, in September 2008 the founders realized they had been overly optimistic in
thinking that €3 million could sustain the enterprise for three years; they needed at least another
€2 million. Among other difficulties, it was clear they would not reach the projected 10,000
subscribers as fast as expected. At first, the directors announced that for tax reasons they would
convert from a privately held company to a nonprofit, but they missed the application deadline.
Instead, they pursued the extra funding. That month, an additional 34 Friends provided another
€400,000, while Doxa also contributed €400,000 more —bringing the total raised to €3.7 million.
In early 2009, the founders returned again to the money well for the balance of the €2 million,
making their case to more than 20 potential investors and meeting with 10. Again, all but one
refused. Fortunately for Mediapart, Plenel —fond of characterizing himself as an ex-Troskyite with
no financial acumen—swayed Odyssée Venture, a hedge fund. It agreed to put up €1 million if
the news site could raise another million. In July 2009, the Society of Friends came through yet
again with €200,000, while Doxa committed an additional €750,000. Mediapart employees also
mobilized to contribute nearly €50,000.

By then, the Friends included a number of influential individuals. On the roster were
Maurice Lévy, president of the multinational advertising and public relations firm Publicis;
Christian Ciganer, private banker to Sarkozy and brother of his ex-wife and PR mogul Cecilia

2 Author’s interview with Marie-Héléne Smiéjan in March 2016 in Paris. All further quotes from Smiéjan, unless otherwise
attributed, are from this interview.

*  Email correspondence with Smiéjan throughout 2016.



Stigler Center case no. 1 Mediapart: a viable model?

Sarkozy; Jean-Louis Bouchard, chief investor of Econocom, a B2B publicly held French company
present in 20 countries; Xavier Niel, a key figure of the French financial world, investor in Le
Monde, and owner of the multinational internet provider Free; and Stéphane Fouks, boss of the
marketing communications firm Euro-RSCG and special adviser to numerous politicians, most

notably Budget Minister Jéréme Cahuzac.”

“Yes, [Fouks] invested €5000,” confirms Plenel, “as did Maurice Lévy. So what? At the
time, we took everything we could get hold of.” He laughs. “Everyone could see that it had no
influence at all on our investigations into power. Besides,” he adds, “our biggest ‘friend” was
Xavier Niel who, I stress, was at the time a mere Internet provider and not yet an established
member of the oligarchy.” Niel gave €200,000 to the Society of Friends.

Now the founders had to justify the faith of all their funders by getting Mediapart onto the
French media map in a big way and demonstrating that it could deliver investigative journalism
of national significance.

Two major scoops

The breakthrough came in June 2010, when Mediapart captured national attention with a
major investigative story. The story publicized secret tape recordings made by the butler of
Liliane Bettencourt, the richest woman in France and owner of L’Oréal Cosmetics. The tapes
included a conversation between Bettencourt and Budget Minister Eric Woerth, who was heard
soliciting a job for his wife to manage Bettencourt’s wealth. Woerth at the time was running a
high-profile campaign to catch wealthy tax evaders. To make matters worse, Bettencourt received
a €30 million tax rebate during that period. The secret recordings also implicated former president
Nicolas Sarkozy.

Sarkozy filed a lawsuit against Mediapart. But the website was exultant. Subscribers
discovered the website in droves, and the total number of paying readers rose from 15,000 at the
start of 2010 to 50,000 by October. The website profited not only from a slowly growing
acceptance of news online, but from an upgrade to the French Internet that provided higher
speeds and faster access to multimedia-enriched content. Mediapart had also developed its
marketing, technical, and editorial savoir-faire, learning how to transform reader interest into
new subscriptions.

Two years later, another Mediapart investigation rocked France’s political world. Jérome
Cahuzac was budget minister in President Frangois Hollande’s socialist government when, on
December 4, 2012, Mediapart published a story titled: “The Swiss Account of Minister of Budget
Cahuzac.” Reporter Fabrice Arfi revealed that until 2010, the minister had owned an undeclared
bank account in Switzerland. Yet Cahuzac less than a month earlier had publicly declared a
legislative war on those who hid fortunes abroad to evade a 60 percent income tax rate. His career
was over. As the story spilled over into 2013, Mediapart added 13,000 subscribers.

The editorial scoops had a gratifying effect on Mediapart’s bottom line. In the autumn of
2010, just two and a half years after launch, it broke even. On December 31, 2011 it declared its
first profitable year. That trajectory continued; after-tax profits for 2014 were €1.48 million on
revenues of €8.8 million. In September 2014, it logged its 100,000th subscriber and, by the end of

26

Euro-RSCG in 2012 changed its name to Havas Worldwide.



Stigler Center case no. 1 Mediapart: a viable model?

2015, another 18,000 subscribers had signed up. The Mediapart newsroom meanwhile grew from
the original 24 to 45 journalists, plus 30 support staff. The organization seemed to have justified
the 2012 judgment by the Reuters Institute for the Study of Journalism that Mediapart was

“arguably the most disruptive and controversial journalistic online start-up in France today.””

Its editorial success also spelled personal gain for the investors. In March 2014, five years
after launch, all investors by prior agreement had the opportunity to sell their shares to one
another. Odyssée Venture sold half of its 22 percent holdings to Mediapart, and half to Econocom.
The price was €2.5 million, which implied a market value of €11.3 million —more than double the
original investment.

Competition

Mediapart did have competitors. Rue89, for example, was launched in May 2007, just 10
months before Mediapart. Like Mediapart, it was created by reputed reporters from the legacy
press. It emphasized its independence, and offered general news, investigative journalism,
analysis, and opinion. But its business model was different: it relied on advertising, training
videos, and a print magazine. Despite some editorial success, it struggled financially and, in
December 2011, was acquired by the weekly Le Nouwvel Observateur. There it sank into obscurity.
“They wanted to publish fine journalism for free,” observes Plenel drily. “This was not an
information business model. This was an entertainment business model, infotainment really.”

Tax Battle

But Mediapart did not have long to savor its success. On December 17, 2013, the Treasury
challenged the news website’s right to pay reduced VAT. In 2014, it estimated the unpaid tax debt
at €3.4 million for 2008-2014, plus penalties of €1.3 million. This came as a shock. When Mediapart
was founded, there was no provision in tax law for “online media”; the only category that existed
was “newspaper,” e.g. a paper product. Mediapart—and other online start-ups—had gone to great
lengths to determine its tax burden. The Syndicat Professionel de la Presse d’Information Indépendante
en Ligne (SPIIL) had helped. SPIIL engaged in a lengthy exchange on tax rates for online media
with the Culture Ministry, which governed the press. They had reached the agreement that online
media should pay 2.1 percent VAT, the rate charged newspapers.

Mediapart defined itself as a newspaper that published online. So it had paid the 2.1
percent rate rather than the 19.6 percent that the Treasury charged digital platforms such as retail
websites. But the Treasury had concluded that Mediapart was after all a digital platform, not a
newspaper. The €3.4 million represented the difference between the taxes Mediapart had paid at
the 2.1 percent rate and what the Treasury claimed it owed at the 19.6 percent rate.

Plenel was outraged. In his view, the tax bill was trumped up, part of a vendetta launched
against the news website in revenge for the Cahuzac story. The Treasury’s demand, he wrote

7 Nicola Bruno and Rasmus Kleis Nielsen, Survival is Success; Journalistic Online Start-ups in Western Europe, Reuters

Institute for the Study of Journalism, April, 2012. See:
https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/Survival %20is%20Success%20Journalistic%200nline%20Start-
Ups%20in%20Western%20Europe_0.pdf

10



Stigler Center case no. 1 Mediapart: a viable model?

later, “is meant primarily to weaken us and to slow down the building of our independence.””

The decision, he wrote, “is illegitimate, unjust and incoherent.” * Tn December 2015, Plenel
announced that Mediapart had paid the VAT but also started the process of appealing the decision.
To justify his view, Plenel pointed out on numerous occasions that several people
involved in the tax matter had ties to Cahuzac. For example, the head of Direction Générale des
Finances Publiques (General Directorate of Public Finances) was Bruno Bézard, who Plenel claimed
had tried to obtain from the Swiss a (false) declaration that Cahuzac did not hold a Swiss bank
account. Several other senior government officials had previously worked for Cahuzac, including
the fiscal advisor to Prime Minister Manuel Valls, the cabinet chief for the current budget
minister, and the Finance Ministry director in charge of recovering delinquent tax payments.

Plenel and his colleagues thought the matter would be resolved when parliament in 2015
voted to change the law: henceforth, digital journalism outlets would pay the same VAT rate as
their print counterparts. But Treasury insisted that the legislation was not retroactive. Mediapart,
it said, still owed the back taxes plus penalties.

By 2016, the legal costs of fighting the tax bill for more than two years were mounting.
Readers, unprompted, had already contributed €412,000 to the website’s defense in 2015, and
another €52,000 in early 2016. Now Plenel made a formal plea for support. “Our liberty is too
precious—and increasingly too necessary—for us to cease our vigilance in preserving the

conditions that guarantee it,” he wrote on March 10.*’ In April, Mediapart raised the monthly fee
it charged new subscribers from €9 to €11.

Retirements

But legal troubles were not the only destabilizing development. Plenel had announced in
2015 that he would retire in 2017. Two other founders, Smiéjan and Mauduit, were also likely to
retire that year when they turned 65. The publication would not only lose its editorial leadership
but have to decide how to handle their ownership stakes. Combined, Smiéjan and Plenel owned
nearly 30 percent of Mediapart. At first, the two talked of transferring their shares to Mediapart
employees.

Then, in 2016, Plenel came up with another solution: create a nonprofit trust dedicated to
keeping the site independent and sell Mediapart to the trust. To generate additional revenue, he
imagined, the trust could create new journalism products modeled on Mediapart, such as a
website dedicated to corruption in sports. Others, however, were more skeptical. New products
might simply cannibalize Mediapart’s readership. Moreover, if Plenel devoted his energy to
fundraising for the new trust, could he erect a wall to ensure that outside money did not erode
investigative vigor at Mediapart? The next steps for the media platform were far from clear.

28

Edwy Plenel, “Mediapart, le fisc et les revanchards,” Mediapart, January 14, 2016. See:
https://www.mediapart.fr/journal/france/140116/mediapart-le-fisc-et-les-revanchards

Edwy Plenel, “The injustice of the VAT body blow dealt to Mediapart,” Mediapart, November 5, 2015. See:
https://www.mediapart.fr/en/journal/france/051115/injustice-vat-body-blow-dealt-mediapart?onglet=full

Edwy Plenel, “Mediapart at eight years; our accounts, our results,” Mediapart, March 10, 2016. See:
https://blogs.mediapart.fr/edwy-plenel/blog/100316/mediapart-huit-ans-nos-comptes-nos-resultats

29

30

11



Stigler Center case no. 1

Mediapart: a viable model?

Exhibit1l  Mediapart Total Workforce between 2008 and 2015
80 -
B Journalists Operational Services
70 - 65
60 - 55
50
50 - 44 45
40 - 32 34

30

2008

30 -
20
il i 33 35
10 24
0 _

2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015

Source: Mediapart

Exhibit 2

Mediapart Turnover between 2008 and 2015, in euros

12,000,000

10,386,487

10,000,000

8,761,769

8,000,000

6,000,000

6,843,746

5,968,459

4,000,000

2,818,960

2,000,000

0 -
2007

1,331,361

614,801

2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015

Source: Mediapart

12



Stigler Center case no. 1 Mediapart: a viable model?

Exhibit3  Mediapart Annual Subscriptions

Individual and collective* subscriptions (118,099 in 2015)
of which, individual only (114,113 in 2015)

140000

s [ndividual and collective subscriptions Individual subscriptions only

120000

100000

80000

60000

40000

20000

0 -
2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015

* Educational institutions, businesses and communities

Source: Mediapart

Exhibit4  Mediapart Audience 2008-2015

7,000,000

Visits (monthly average) M Unique Visitors
6,000,000

5,733,963
5,000,000

4,000,000

3,000,000

2,000,000

1,000,000

0 -
2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015

Source: Mediapart

13



Stigler Center case no. 1

Mediapart: a viable model?

Exhibit 5 Mediapart Current Result 2008-2015, in euros
2,500,000
1,871,545
1,500,000 1,411,158
769,668
476,608 574,779
500,000

-500,000

-1,500,000

-1,419,326

-2,500,000 2364,698
-2,825,229
-3,500,000
2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015
Source: Mediapart
Exhibit6  Mediapart Net Profit 2008-2015, in euros
It includes €4.7m provision for VAT dispute
1,500,000 503505
702,853 !
1,000,000 §
572,349 715,454
500,000
0

-500,000
-1,000,000
_1,500,000 '1,081,315

-1,355,675
-2,000,000
-2,500,000 2,133,196
3000000 1 5 895 29
-3,500,000
2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015

Source: Mediapart

14




a viable model?

Mediapart

Stigler Center case no. 1

Exhibit 7 Mediapart Income Statement 2008-2016, in euros
(€) 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016
Revenues from subscriptions 614,802 1,331,361 2,818,961 5,026,622 5,968,460 6,843,746 8,761,769 10,386,487 11,362,961
Other revenues from operations 11,026 12,381 183,860 95,546 70,828 51,051 220,460 54,652 210,902
Total operating income (A) 625,828 1,343,742 3,002,821 5,122,068 6,039,288 6,894,797 8,982,229 10,441,139 11,573,863
Payroll charges  (1,636,474)  (1,741,327) (1,967,825) (2,395,854) (2,819,035) (3,196,529) (3,395,030) (3,849,130) (4,579,492)
Social charges on payroll  (621,934)  (665,897)  (786,271)  (980,214)  (1,195286) (1,306,851) (1415157) (16539,514) (1,965893)
Total employee related costs (2,258,408)  (2407,224) (2,754,096) (3,376,068) (4,014321) (4,503,380) (4,810,187) (5508,644) (6,545,385
External purchases and costs (1,038,906)  (994,845)  (1,105291) (1,134,038) (1,239479) (1,392,265) (2,450,883) (2,455,918) (2,453456)
Tax and duties (44,923) (55,525) (54,398)  (79229)  (111,768)  (114,382)  (125529)  (114,326)  (137,596)
Depreciation and amortization (41,352) (41,451) (42,363)  (43513)  (7L,270)  (79741)  (136494)  (266,383)  (255619)
Accrual on tax provision (104,315)* (183,018)" (457,722)"
Other operating costs (25,934) (32,498) (12,163)  (25000)  (30,737)  (42,146)  (71,288)  (232,304)  (134,873)
Total operaling costs (B) (3,513,838  (3,714,561) (4,426,033) (4,657,848) (5,467,575) (6,131,914 (7,594381) (8,577,575 (9,526,929)
Operating result (A+B) (2,888,010 (2,370,819  (1,423,212) 464,220 571,713 762,883 1,387,848 1,863,564 2,046,934
Extraordinary income 439 1,262 9,377 19,479 8,001 5,858 411,693 53,058
2,632,752 1,621,620
Extraordinary expenses (1,870) (1,509) (13,641) (12,263) (6,969) 2 . ) . ) (28,333)
Extraordinary profit - (1,431 (247) (4,264) 7,216 1,032 (2,626,894) (1,209,927) 24,725
Financial Income 62,854 6,354 3,042 12,391 3,357 6,786 23,310 7,980 448
Financial Expenses (73) (232) (56) (4) (291) -
Financial Result 62,781 6,122 3,886 12,387 3,066 6,786 23,310 7,980 448
Total pre-tax result (2,825,229)  (2,366,128) (L419,573) 472,343 581,995 770,701  (1,215,736) 661617 2,072,107
100,925 164,04
Corporate tax - ( e ) o 7
T ducti ch and
Taxreduction (on research an 232,933 63,897 100,005 120,857 132,896 134,420 155971  (16,348)
innovation inv. )"
Net result (2,825,229 (2,133,195  (1,355,676) 572,348 702,852 903,597 (1,081,316) 716,663 1,891,712

15



Stigler Center case no. 1

Exhibit 8

Mediapart: a viable model?

Advertising Revenues in France, by Medium (billion €)

16

14

12

10

m Mail Ads
m Directories
m Outdoor

H Internet

H Press

m Radio

m Cinema

m Television

N
e}
—_
o]

2011

Source: own calculations based on IREP - France PUB data

2012

2013

N
o
—_
6)}

2014

Exhibit 9

Revenues by Type of Media in France, % change since previous year

0.0%

-1.0%

-2.0%

-3.0%

-4.0%

-5.0%

-6.0%

2013

2014

2015

0.0%
-1.1%

MW Historical Media M Historical Media + Internet

Source: IREP - 2015 Report

16



Stigler Center case no. 1 Mediapart: a viable model?

Exhibit 10  Advertisers’ Expenditures in France by Means of Communication (2015,
%)

Public Relations,
6.3%

Cultural

Sponsorhips, 1
Sponsorships, 2.9%

Exhibitions and

Faires, 5.2% Cinema, 0.4%

Radio, 2.9%

Total: € 29.4 billion

» Qutdoor, 4.5%
4

\/(,,,/ Directories, 3.1%

Source: IREP - France PUB

Exhibit 11 2015 Advertising Revenues and Spending in France and in the US, by
Medium

Advertising Revenues in France and US, by medium (2015)

France UsS

Medium  billion US$ as % Ad Rev billion US$ as % Ad Rev
Television 3.60 0.31 66.3 0.37
Radio 0.80 0.07 17.4 0.10
Press 2.81 0.24 27.3 0.15
Outdoor Ad 1.30 0.11 8.9 0.05
Cinema 0.09 0.01 0.8 0.00
Internet 2.93 0.25 59.6 0.33
Total 11.53 1.00 180.3 1.00

17




Stigler Center case no. 1 Mediapart: a viable model?

Advertising Spending in France and US, by medium (2015)

France UsS

Medium  billion US$ as % Ad Spend billion US$ as % Ad Spend
Television 4.31 0.36 74.76 0.38
Radio 0.94 0.08 19.51 0.10
Press 2.74 0.23 449 0.23
Outdoor Ad 1.47 0.12 7.4 0.04
Cinema 0.13 0.01 1.11 0.01
Internet 2.22 0.19 48.58 0.25
Total 11.82 1.00 196.26 1.00

Source: France PUB data release for France; Statista for the US

Note: The exchange rate used for French numbers is the official averaged exchange rate as reported by the World
Bank for the year 2015.

Exhibit 12  Circulation of Top French Newspapers, % change between successive
years

(since 2013)
0 - .
e===] e Figaro
2
esmm] e Monde
4 -
4 - Aujourd’hui
p— en France
-8 - em=w] a Croix
10 -
12 -
14 -
16 -
2012 2013 2014 2015

Source: own calculations based on ACPM data

18



Stigler Center case no. 1

Mediapart: a viable model?

Exhibit 13  Total Visits (right axis) and Average # Pages Visited (left axis), April 2016
Pages/Visit W Total Visits ¢ Pages Visited/Visit Total Visits
4.50 100,000,000
4.00 - @ 90,000,000
3.50 - 80,000,000
3.00 - 70,000,000
¢ 60,000,000
2.50 ~ 14
- 50,000,000
2.00 - ®
40,000,000
150 30,000,000
1.00 - 20,000,000
0.50 - . 10,000,000
0.00 - . . . — 0
LeMonde.fr LeFigaro.fr  LeParisien.fr  Liberation.fr = La-croix.com

Source: ACPM

Exhibit 14  French most visited groups” websites and media groups” websites (April
2016)
10 Most Visited Groups' Websites
Rank Website Monthly Unique Visitors (April 2016)*
1 Google 41,914,000
2 Microsoft 35,537,000
3 Facebook 27,148,000
4 Groupe Figaro CCM Benchmark 23,556,000
5 Webedia 20,243,000
6  Orange 20,032,000
7 Solocal Group 19,316,000
8 Schibsted 16,593,000
9 Wikimedia Foundation 16,147,000
10  Groupe Lagardiere 15,776,000

19




Stigler Center case no. 1

10 Most Visited Media Groups' Websites

Mediapart: a viable model?

Rank Website

Monthly Unique Visitors (April 2016)*

4  Groupe Figaro CCM Benchmark 23,556,000
10 Groupe Lagardiere 15,776,000
11  Vivendi 15,588,000
14 Me6 13,574,000
17 Groupe Le Monde 12,448,000
18  Prisma Media 12,004,000
23  francetelevisions 9,839,000
28 Groupe TF1 8,919,000
29  Next Radio 8,788,000
33  Altice Media Group 8,507,000

Note: ! Data refer to Internet audience of desktop devices only.

Source: Médiamétrie Communiqués de Presse (May 27, 2016), available at:
http://www.mediametrie.fr/internet/communiques/audience-internet-ordinateur-en-france-en-avril-
2016.php?id=1470.

Exhibit 15

French most visited websites and news websites (April 2016)

Most Visited Websites

Rank Website

Monthly Unique Visitors (April 2016)*

O© 0 N O U = WO N -

—
(a]

Google
Facebook
Microsoft

YouTube
Orange

Leboncoin.fr

Windows Live

Wikipedia
Skype

Amazon

40,912,000
27,002,000
24,489,000
24,123,000
18,635,000
16,592,000
16,367,000
15,889,000
14,982,000
14,789,000

20



Stigler Center case no. 1 Mediapart: a viable model?

Most Visited News Websites

Rank Website? Monthly Unique Visitors (April 2016)!
16 France Televisions 9,839,000
22 Le Figaro 8,641,000
23 Linternaute.com 8,596,000
29 Le Monde 7,951,000
37  MYTF1 6,803,000
38 Tele Loisirs 6,792,000
40 Le Parisien 6,556,000
41 20minutes.fr 6,527,000
48  L'Equipe 5,884,000

Note: ! Data refer to Internet audience of desktop devices only.

2 Only nine news websites are in the rank, because they are the only ones appearing in the list of the most
visited 50 websites in France during April 2016, on which the tables are based.
Source: Médiamétrie Communiqués de Presse (May 27, 2016), available at:

http://www.mediametrie.fr/internet/communiques/audience-internet-ordinateur-en-france-en-avril-
2016.php?id=1470.

Exhibit 16  Individual Paid Circulation in France, in 2015 (by buying option)

100%

90% -| M Print Subscription

80% - H Single-copy Sale

0% Digital Subscription only

60% -

50% -

40% -

30% -

20% -

10% -

0% -

Le Figaro Le Monde Aujourd’hui en La Croix Libération
(circulation:230,663) (circulation:216,833) France (circulation:85,405) (circulation:62,040)
(circulation:136,918)

Source: own calculations based on ACPM data

21




Stigler Center case no. 1

Exhibit 17

Individual Paid Circulation 2012-2015 by French newspaper

Le Figaro
Individual Paid Circulation 2012-2015

B Print Subscription =~ M Single-copy Sale Digital Subscription only

Source: own calculations based on ACPM data

Le Monde
Individual Paid Circulation 2012-2015

27%22%169
b1

(o}

M Print Subscription M Single-copy Sale Digital Subscription only

Source: own calculations based on ACPM data

Mediapart: a viable model?

22



Stigler Center case no. 1

Aujourd’hui en France
Individual Paid Circulation 2012-2015

W Print Subscription M Single-copy Sale Digital Subscription only

Source: own calculations based on ACPM data

La Croix
Individual Paid Circulation 2012-2015

B Print Subscription B Single-copy Sale Digital Subscription only

Source: own calculations based on ACPM data

Mediapart: a viable model?

23



Stigler Center case no. 1 Mediapart: a viable model?

Libération
Individual Paid Circulation 2012-2015

W Print Subscription M Single-copy Sale Digital Subscription only

Source: own calculations based on ACPM data

24



Stigler Center case no. 1

Mediapart: a viable model?

Exhibit 18  French Daily Newspaper Market Share by Circulation, 1997-2011

Table 5-1. Daily Newspapers (Market Shares by Circulation), 1997-2011

GROUPS/TITLES 19497 2004 2006 2008 2010 2o
Amaury Group (total) 315 38.8 396 394 379 37.8
Aujourd” hui — L Parisien 17.3 224 232 24.3 227 23.2
L'Equipe 14.2 16.4 16.4 150 152 14.6
Socpresse Group (total) 328 18.7 152 15.6 16.0 16.4
Paris-Turf" 13.0 3.5
France-Soir* 6.2
Le Figaro 13.6 15.3 15.2 15.6 1o I64
Paris Turf Socpresse Socpresse 3.6 3.5 3.0 29
France-Soir’ Socpresse 2.8 1.2 1.1 7 3.7
Le Monde 14.3 16.6 159 15.8 15.4 15.0
(LaVie-Le Monde Group)
La Croix 3.5 4.3 4.6 4.8 5l 4.8
(Bayard Presse)
Les Echos 49 53 6.2 6.4 5.8 6.1
(LVMH Group)
La Tribune* 3.3 3.6 4.1 3.8 38 3.8
Lilrération 6.3 6.5 6.1 6.1 57 6.1
L'Humanité 2.2 22 2.5 24 2.5 2.5
International Herald Tribune 1.2 1.1 1.1 1.1 LD 0.9
(Mew York Times Group, UUS)
"Total Circulation (1,000) 2,739 2,236 2,233 2,155 2,070 1,956
Total Revenue (mil euros) 1,056
Total Revenue (mil L15%) 1,228
C4 849 807 76.8 773 75.1 75.3
HHI 1366 2,246 2,187 2,181 2066 2,064
N (>1%) 9 10 1 1 1 9
MNoam Index 7RG TIO a6l 658 613 688

Sonree: Our calenlations based on data from QJLL <http: ! www.ojd.com= (3.22.2003 and past yearch; DGMIC {French Ministry of
Culture). <http://www.culturecommunication_gouv fr/ > for total revenue; see also Badillo and Lescurd (20010).

! Bold off by the Socpresse Group in 20038,
* Sold off by the Secpresss Groap in 1995

? Frame-Soir ceased publication as a national print daily in 2012,

* L Tribune ceased publication as a national print daily in 2012 1t was cwned by the French investors Alain Weill (20%) and

Walérie Decamp {B0%) up until then.

25



Stigler Center case no. 1

Exhibit 19 Who owns the media in France?

Qui détient les médias privés en France ?

GROUPE DE MEDIAS CHIFFRE D'AFFAIRES ESTIME
Dirigeant du groupe propriétaire EN MILLIONS D'EUROS, EN 2014

VIVENDI — GROUPE CANAL+
Vincent Bolloré

5450

Canal+, Canal+ Cinéma, Canal+ Décalé,
Canal+ Sport, Canal+ Family, Canal+
Séries, i-Télé, D8, D17, Studiocanal,
Studio Bagel, Dailymotion...

YGUES — GROUPE TF1

LAGARDERE ACTIVE
Arnaud Lagardére

958

BERTELSMANN FRANCE -
GROUPE RTL - GROUPE M6 i

Thomas Rabe - GROUPE ALTICE
Patrick Drahi
Europe 1, RFM, 575

Virgin Radio, Gulli,
Mezzo, Paris Match,
Elle, Le Journal du
dimanche, Public, Libération, L'Express -
Télé 7 jours... I'Expansion, Stratégies,

RTL, M6, W9, 6ter,

Paris Premiére, Téva,
Gala, Femme actuelle, VSD,
Prima, Voici, Télé Loisirs,
Géo, Capital...

Le Figare,

Figaro Magazine,
Madame Figaro,
Journal des finances...

Magazine, France
Football,
L'Equipe TV...

0lnet.com, Lire,
L’Etudiant, Point de vue,
NextRadioTV (a 49 %) -
BFM-TV, BFM Business,
RMC, RMC Sport,

RMC Découverte...

=EHE

LVMH —

GROUPE LES ECHOS
Bernard Arnault

Le Monde, - 5

Courrier international,

La Vie, Télérama,

Le Monde diplomatique, Les Echos,

Le Nouvel Observateur, Le Parisien, Investir,
Rue89d, Huffington Post, Investir Magazine,
Le Monde des religions, Capital Finance,
Prier... Radio Classique...

PINAULT —

GROUPE ARTEMIS
Frangois-Henri Pinault
Non communique

Le Point, Historia,

La Recherche,

Le Magazine littéraire,
L'Histoire...

SOURCES : SOCIETES ; CREDITS PHOTOS : AFP, M6 -
INFOGRAPHIE : ELISA BELLANGER, MARIANNE BOYER

Mediapart: a viable model?

26



Stigler Center case no. 1 Mediapart: a viable model?

Exhibit 20  Politicians that expressed support of Mediapart since its foundation, both
directly and indirectly

A gy, LTI
7 ity Pl Hhtityyy,,
o .

DIRECTS SOUTIENS* INDIRECTS
® Francois HOLLANDE @ * Godefroy BEAUVALLET
Membr_‘e fondale_ur. est un ancien
* Arnaud MONTEBOURG e M i
* Olivier DUHAMEL ® Michel BROUE
-f": H :‘ré;idem de La ‘SDCiétf: de: A;}i's de
5 — ediapart, a ete membre du
* Catherine TRAUTMANN 8 de 1986 4 1988 et a participé
a 2 campagnes présidentielles
en tant qu’'ami de Lionel JOSPIN
® Malek BOUTIH MED]APA RT 1995 i 2067
* Bariza KHIARI i3 * Jean-Claude MAILLY

e Secrétaire général de la CGT-FO
IL a signé la pétition de soutien 3
MEDIAPART, ainsi qu'une trentaine
d’elus, la plupart d"EELV et du PS,
mais aussi Pierre LAURENT,
secrétaire national du PCF et
Olivier BESANCENOT du NPA

Q * Jean-Pierre MIGNARD
Avocat du site, également avocat
de Frangois HOLLANDE

No&l MAMERE

® Daniel COHN-BENDIT

José BOVE

5}

= Olivier BESANCENOT N

<l 110 R

% * Ségoléne ROYAL
MEDIAPART soutient en 2007 Ségoléne ROYAL a U'élection présidentielle

Agence Internet partenaire de MEDIAPART

Créée par Benoit THIEULIN, elle a aussi travaillé avec France Télévision et Radie France.
IL st par ailleurs I'artisan du site DESIRS D'AVENIR pendant les primairas en 2006, avant de
devenir en 2007, responsable de la campagne internet de Ségoléne ROYAL durant les prési-
dentielles.

& “ LA NETSCOUADE

Source: Observatoire des Journalistes et de I'Information Médiatique, May 2014

27



	DOV ALFON

